Settimana Matematica 2015 - Apertura pre-iscrizioni

Sono aperte le pre-iscrizioni online per la Settimana Matematica 2015, la manifestazione di orientamento rivolta agli studenti degli ultimi anni della scuola secondaria di secondo grado organizzata dal Dipartimento di Matematica di Pisa nell'ambito del Piano Nazionale Lauree Scientifiche. Le pre-iscrizioni obbligatorie termineranno improrogabilmente il 15-01-2015.

Per tutte le informazioni sulla manifestazione cliccare sul seguente link: Settimana Matematica 2015.

Le commissioni

Le commissioni permanenti di settore si occupano di questioni di scientifico interesse relative allo sviluppo del Dipartimento. Le commissioni attualmente sono tre e sono relative agli interessi scientifici per:

The AJ conjecture for SU(2) and SL(2,C)

Tipo Seminario:
Relatore:
Alessandro Malusà

Given a knot K in S^3, one can consider as invariants the A-polynomial and the coloured Jones polynomial. After illustrating the original AJ conjecture, as formulated by Garoufalidis, I will specify its motivation from quantum SU(2)-Chern-Simons theory, and attempt to make sense of the statement that the two invariants mentioned above are classical and quantum in nature, respectively. This opens the question as of whether one can formulate an analogous conjecture for different Lie groups.

Data Seminario:
Thursday, June 21, 2018
Aula:
Sala Seminari (Dip. Matematica)
Ora Fine:
Saturday, January 1, 0000 - 16:00
Affiliazione:
Aarhus University
Ora Inizio:
Saturday, January 1, 0000 - 15:00

Canonical trace ideals and nearly Gorenstein rings

Tipo Seminario:
Relatore:
Dumitru Stamate

Abstract: Gorenstein rings have many nice symmetry properties, and in the recent years several extensions were proposed by Barucci and Froeberg, Goto, Takahashi, and  Taniguchi, among others. Given a local ring $(R,m)$, the trace of the canonical module $\omega_R$ describes the non-Gorenstein locus of R. Thus, R is Gorenstein precisely when $tr(\omega_R)=R$. Inspired by this observation. we say that R is nearly Gorenstein  if $tr(\omega_R) \supseteq m$.

Data Seminario:
Tuesday, June 26, 2018
Aula:
Sala Riunioni (Dip. Matematica)
Ora Fine:
Saturday, January 1, 0000 - 16:00